Välkommen till GothCon XXVI
Rollspel och LajvBrädspelFigurspelKortspelAnnat kulAllmän infoAnmäl dig!Nyheter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ENCYCLOPEDIA BLOODBOWL LEAGUE I & SPIKE MAGAZINE CUP

Välkommen till den första Encyklopedia-säsongen! Ligan inleds med en enkel utslagsturnering. Samtliga deltagare skapar sina lag på plats. Sedan pågår ligan under konventet och avslutas med en Spike Magazine Cup.

Encyklopedias regler är ganska enkla. I princip gäller 3rd.ed/DZ, men vissa tillägg/ändringar finns. Samtliga officiella tolkningar och tillägg är inte applicerade, men vissa regler som florerat på internet är det... De exakta reglerna kommer att presenteras på internet i god tid innan konventet.

Arrangemanget presenteras mer som ett brädspel än som ett figurslag. Det innebär bland annat att jag kommer att tillåta omålade och icke officiella spelpjäser så länge det framstår en tydlig skillnad mellan pjäsernas olika karaktär.

Jag utgår från att den som vill spela med vackra spelpjäser tar med sig sådana själv, och att den som vill spela ligamatcher när jag inte är närvarande har med sig adekvat utrustning...

...vill du spela BloodBowl utan kostnad, så är du välkommen att spela i mån av tid och plats. Notera dock att ligan går före andra matcher, även pågående, och att ett lag i ligan inte kan spela mot ett lag utanför ligan utan att bli diskvalificerat.

Förhandstitt på reglerna...
OK, här kommer en liten hafsig förhandstitt på reglerna inför GothCon:

Startkapital: "Arrangören" tar 50k i anmälningsavgift i varje deltävling. Detta innebär att lag som spelat i ett tidigare moment bör lägga undan 50k av sin treasury eller betala avgiften till arrangören i förskott, medan nyskapade lag snällt får acceptera en startsumma på 950.000 guld istället för den vanliga miljonen.

Skador: Alla modifikationer räknas kumulativt. Alla skador 11+ är allvarliga skador. Dubbel sexa är död. Detta innebär att killar med mycket modifikationer har lättare att orsaka MNG, men de blir inte lagförstörare.

Handlingar: Alla handlingar andra än Flytta måste deklareras innan de påbörjas. Flyttas en spelare utan att coachen deklarerat någon särskild handling, så kan han inte plötsligt passa bollen eller göra en foul. Detta innebär bland annat att man måste säga ”pass” även om man inte håller i bollen, om man exempelvis tänkt ta upp den från backen och slänga iväg den. Om något oförutsett händer som gör det svårare att utföra det speciella momentet kan man ju låta bli det – men handlingen är ändå förbrukad.

Foul: Alla spelare som står intill offret ger assist. Lika på foul-slaget (rustningsslaget) orsakar utvisning.

Cas och SPP: Cas räknas alltid, dvs. ger SPP, så länge det går att avgöra vem som orsakade dem. Foul ger SPP. Trycka ut i publiken ger SPP. Att ”slå ut sig själv” på dödskalle eller ”bägge i backen” ger motståndaren SPP. Vissa specialkort ger SPP. (ex. ”Whoops!”, Custard pie” och liknande).
Och så vidare. OBS! Om en spelare ramlar sönder vid en dodge får man inte SPP.

Argumentera med domaren: Alla straff går att överklaga. Om domaren inte finns (eller inte vill döma längre) blir det heller inga straff. Alla turnovers går att överklaga. Oavsett orsak. Utvisningar går att överklaga. Både vid foul, "hemliga vapen" eller vad det än gäller. Och så vidare.

Kick-Off-lista: Listan kommer att vara en T66-lista, så att det inte blir samma resultat så ofta.

Väder: Om vädret ändras pga. kick-off-resultat gäller:
* 1-3 "varmare"
* 4-6 "kallare"
Kallare än blizzard eller varmare än sw.heat – inställd match (behåll pengarna och SPP, men i övrigt är resultatet ”0-0” och matchen måste spelas om)

Kick-Off: Om bollen landar på rätt planhalva vid kicken men av någon anledning studsar därifrån, så ligger den där den ligger. Publiken kastar in den om den hamnar utanför plan.

Interceptions och SPP: Interception händer för sällan, så vi är generösa med det och har ökat ökat belöningen till 5 SPP. Så fort en spelare får bollen när den startat sin färd hos någon "icke-lagkamrat" blir det en interception. Alltså om publiken kastar in bollen och en spelare tar den, om en spelare slår ner en motståndare som har bollen och den studsar upp i hans famn, om en spelare tar bollen som studsar omkring efter att någon i motståndarlaget misslyckats ta upp den från marken, eller något liknande, så får spelaren SPP för interception.

Bollen: Om bollen kommer till en spelare måste han försöka ta den. Om en spelare går in i en ruta där bollen ligger måste han försöka ta den. Om en spelare blir knuffad (eller liknande) till en ruta där bollen ligger får han inte försöka ta den. Observera att detta inte alltid orsakar en turnover även om spelaren misslyckas. De 6 grundläggande punkterna för turnover är de som gäller – inget annat.

Pushbacks: Man kan knuffa en spelare av plan om vinkeln är rätt. Man måste inte knuffa spelaren vinkelrät ut –de enda kraven är att man skulle ha kunnat knuffa spelaren dit om det hade funnits en ruta där, och att de eventuella rutor man skulle ha kunnat knuffa spelaren till på spelplanen är upptagna av en annan spelare. (att bollen ligger där räcker inte)

MVP: Man utser en spelare i motståndarlaget som man anser vara värd en utmärkelse för något som hänt i matchen. Det kan vara allt ifrån att killen var jobbig att ha på plan i största allmänhet, till att killen var irriterande just vi ett speciellt tillfälle. Det är roligt om man kan motivera sig. Hittar man ingen bättre lösning kan man ju alltid peka ut den som gjort flest TD eller Cas, men det är inte nödvändigt. Observera att vi sänkt antalet SPP till 3 för MVP. Det kanske känns trist – men vi har helt enkelt valt att premiera interceptions hellre än MVP.

Winnings: Vi har utarbetat ett lite annorlunda intäktssystem. Men det kanske inte är så viktigt att gå igenom nu, det påverkar ju inte spelet så mycket. I princip kan man säga att det blir mindre pengar i stort, men mer bonus för vinstmatch.

Handicap: Handicapsystemet följer inte Death Zone. Det påverkar ju inte heller spelet så mycket , så vi tar det "på plats".

Big Guys, Allierade etc.: Death Zone pre-made Star Players är tillåtna (alla). De flesta ”Big Guy’s” som bara är rookie-varianten av en Star Player också. Reglerna för allierade spelare kan vi ta ”på plats”. (då bara tolv lag används är allianserna ganska begränsade)

Skills: Generellt kan man säga att de flesta skills som går att kombinera rent speltekniskt kommer att kunna kombineras. Detta kanske inte är helt enligt Jervis intentioner, men det är så vi tycker att det borde vara. Har man en skill ska man få använda den.

Kompletteringar tillkommer säkerligen… =)

Bakgrunden till allt detta, om nån är intresserad:
     Efter att ha spelat BloodBowl intensivt i några år plockade vi in så mycket regler från internet och hittade på så mycket själva för att täcka brister i originalreglerna att det till slut blev några i gänget som sade stopp. Det hade blivit för svårt att hitta just ”våra” regler i djungeln av regelböcker/kompletterande tidskrifter/papperslappar med klotter på. När ingen av oss gamla rävar var närvarande kunde ”de nyare” inte spela eftersom de inte var överens om vad som gällde i alla knepiga och ovanliga situationer.
    Jag satte mej ner och försökte sammanställa alltihop till en liten regelbok, men ganska snart blev det mer och mer likt ett uppslagsverk, och jag började kalla den för ”Encyklopaedia BloodBowl”. Reglerna under GothCon kommer i stort sett att följa denna.
      Alla våra regler är dock inte applicerade. I princip försöker vi just nu begränsa oss till regler som finns i någon form i 3rd edition och Death Zone, men med våra egna tolkningar/ändringar av just de reglerna. Vissa grundkoncept är kraftigt vidareutvecklade, och många av våra tolkningar stämmer dessutom inte alls med de ”officiella” tolkningarna som senare släppts av GamesWorkshop...
      Vi har helt enkelt inte riktigt bestämt oss för hur mycket vi ska krångla till det under konventet.

Vi ber om överseende med att gällande regler både presenteras sent och är något speciella. Men vi spelar dem. Och vi gillar dem. Givetvis tror vi att även Du kommer att gilla dem…

Välkommen till GothCon Encyklopaedia BloodBowl!

Arrangörerna via Per Rulander

 

Arrangör(er)

 

Per Rulander, 016–35 79 68, prr01001@student.mdh.se & Magnus Hansson

Anmälan & kostnad

 

Föranmälan och drop in under konventet, 20 kr för den inledande turneringen, 30 kr för ligaspelet och 20 kr för den avslutande turneringen eller 50 kr för hela arrangemanget. Du vet väl att du kan föranmäla dig här på webben?

Anmälningkod

 

F03

Speltillfällen

 

Kontinuerligt. Se schemat.

Antal spelare

 

8, fler om egna spelplaner medtages

Regelverk

 

3rd edition/DZ med vissa modifikationer

Förkunskaper

 

För ligaspelet inga, för turneringarna grundläggande BB-regler

 

<< förra   nästa >>

 

· Lego-krig!
· Warhammer 40K – Last stand...
· Encyklopedia BloodBowl...
· Warhammer 40k
· Warhammer Fantasy Battle
· Det stora kaoset- Mage Knight
· Kellys Hjältar
· The Return of Captain Dredd
· Micro Modernt
· Blod & Mod
· Spearhead
· Clayorama
· Mordheim
· Blue Max
· Droidzone
· Western - Draw Stranger!
· Grovplåtskampen
· Modern Spearhead
· Star Wars Miniature Battles
· Gbg 2001
· Battlefleet Gothic
· The Arena - fight to survive
· Ronin:war / Hybrid / Krash

 



<< Figurspel

<< Hem

<< förra   nästa >>

 
Rollspel och LajvBrädspelFigurspelKortspelAnnat kulAllmän infoAnmäl dig!Nyheter
© Föreningen GothCon 2002. Kontakt >>