Välkommen till den första Encyklopedia-säsongen! Ligan inleds med
en enkel utslagsturnering. Samtliga deltagare skapar sina lag på
plats. Sedan pågår ligan under konventet och avslutas med en Spike
Magazine Cup.
Encyklopedias regler är ganska enkla. I princip gäller 3rd.ed/DZ,
men vissa tillägg/ändringar finns. Samtliga officiella tolkningar
och tillägg är inte applicerade, men vissa regler som florerat på
internet är det... De exakta reglerna kommer att presenteras på
internet i god tid innan konventet.
Arrangemanget presenteras mer som ett brädspel än som ett figurslag.
Det innebär bland annat att jag kommer att tillåta omålade och icke
officiella spelpjäser så länge det framstår en tydlig skillnad mellan
pjäsernas olika karaktär.
Jag utgår från att den som vill spela med vackra spelpjäser tar
med sig sådana själv, och att den som vill spela ligamatcher när
jag inte är närvarande har med sig adekvat utrustning...
...vill du spela BloodBowl utan kostnad,
så är du välkommen att spela i mån av tid och plats. Notera dock
att ligan går före andra matcher, även pågående, och att ett lag
i ligan inte kan spela mot ett lag utanför ligan utan att bli diskvalificerat.
Förhandstitt på reglerna...
OK, här kommer en liten hafsig förhandstitt på reglerna inför GothCon:
Startkapital: "Arrangören" tar
50k i anmälningsavgift i varje deltävling. Detta innebär att lag
som spelat i ett tidigare moment bör lägga undan 50k av sin treasury
eller betala avgiften till arrangören i förskott, medan nyskapade
lag snällt får acceptera en startsumma på 950.000 guld istället
för den vanliga miljonen.
Skador: Alla modifikationer räknas kumulativt. Alla skador
11+ är allvarliga skador. Dubbel sexa är död. Detta innebär att
killar med mycket modifikationer har lättare att orsaka MNG, men
de blir inte lagförstörare.
Handlingar: Alla handlingar andra än
Flytta måste deklareras innan de påbörjas. Flyttas en spelare utan
att coachen deklarerat någon särskild handling, så kan han inte
plötsligt passa bollen eller göra en foul. Detta innebär bland annat
att man måste säga ”pass” även om man inte håller i bollen, om man
exempelvis tänkt ta upp den från backen och slänga iväg den. Om
något oförutsett händer som gör det svårare att utföra det speciella
momentet kan man ju låta bli det – men handlingen är ändå förbrukad.
Foul: Alla spelare som står intill offret
ger assist. Lika på foul-slaget (rustningsslaget) orsakar utvisning.
Cas och SPP: Cas räknas alltid, dvs.
ger SPP, så länge det går att avgöra vem som orsakade dem. Foul
ger SPP. Trycka ut i publiken ger SPP. Att ”slå ut sig själv” på
dödskalle eller ”bägge i backen” ger motståndaren SPP. Vissa specialkort
ger SPP. (ex. ”Whoops!”, Custard pie” och liknande).
Och så vidare. OBS! Om en spelare ramlar sönder vid en dodge får
man inte SPP.
Argumentera med domaren: Alla straff
går att överklaga. Om domaren inte finns (eller inte vill döma längre)
blir det heller inga straff. Alla turnovers går att överklaga. Oavsett
orsak. Utvisningar går att överklaga. Både vid foul, "hemliga
vapen" eller vad det än gäller. Och så vidare.
Kick-Off-lista: Listan kommer att vara
en T66-lista, så att det inte blir samma resultat så ofta.
Väder: Om vädret ändras pga. kick-off-resultat gäller:
* 1-3 "varmare"
* 4-6 "kallare"
Kallare än blizzard eller varmare än sw.heat – inställd match (behåll
pengarna och SPP, men i övrigt är resultatet ”0-0” och matchen måste
spelas om)
Kick-Off: Om bollen landar på rätt planhalva
vid kicken men av någon anledning studsar därifrån, så ligger den
där den ligger. Publiken kastar in den om den hamnar utanför plan.
Interceptions och SPP: Interception händer
för sällan, så vi är generösa med det och har ökat ökat belöningen
till 5 SPP. Så fort en spelare får bollen när den startat sin färd
hos någon "icke-lagkamrat" blir det en interception. Alltså
om publiken kastar in bollen och en spelare tar den, om en spelare
slår ner en motståndare som har bollen och den studsar upp i hans
famn, om en spelare tar bollen som studsar omkring efter att någon
i motståndarlaget misslyckats ta upp den från marken, eller något
liknande, så får spelaren SPP för interception.
Bollen: Om bollen kommer till en spelare
måste han försöka ta den. Om en spelare går in i en ruta där bollen
ligger måste han försöka ta den. Om en spelare blir knuffad (eller
liknande) till en ruta där bollen ligger får han inte försöka ta
den. Observera att detta inte alltid orsakar en turnover även om
spelaren misslyckas. De 6 grundläggande punkterna för turnover är
de som gäller – inget annat.
Pushbacks: Man kan knuffa en spelare
av plan om vinkeln är rätt. Man måste inte knuffa spelaren vinkelrät
ut –de enda kraven är att man skulle ha kunnat knuffa spelaren dit
om det hade funnits en ruta där, och att de eventuella rutor man
skulle ha kunnat knuffa spelaren till på spelplanen är upptagna
av en annan spelare. (att bollen ligger där räcker inte)
MVP: Man utser en spelare i motståndarlaget
som man anser vara värd en utmärkelse för något som hänt i matchen.
Det kan vara allt ifrån att killen var jobbig att ha på plan i största
allmänhet, till att killen var irriterande just vi ett speciellt
tillfälle. Det är roligt om man kan motivera sig. Hittar man ingen
bättre lösning kan man ju alltid peka ut den som gjort flest TD
eller Cas, men det är inte nödvändigt. Observera att vi sänkt antalet
SPP till 3 för MVP. Det kanske känns trist – men vi har helt enkelt
valt att premiera interceptions hellre än MVP.
Winnings: Vi har utarbetat ett lite annorlunda
intäktssystem. Men det kanske inte är så viktigt att gå igenom nu,
det påverkar ju inte spelet så mycket. I princip kan man säga att
det blir mindre pengar i stort, men mer bonus för vinstmatch.
Handicap: Handicapsystemet följer inte
Death Zone. Det påverkar ju inte heller spelet så mycket , så vi
tar det "på plats".
Big Guys, Allierade etc.: Death Zone
pre-made Star Players är tillåtna (alla). De flesta ”Big Guy’s”
som bara är rookie-varianten av en Star Player också. Reglerna för
allierade spelare kan vi ta ”på plats”. (då bara tolv lag används
är allianserna ganska begränsade)
Skills: Generellt kan man säga att de
flesta skills som går att kombinera rent speltekniskt kommer att
kunna kombineras. Detta kanske inte är helt enligt Jervis intentioner,
men det är så vi tycker att det borde vara. Har man en skill ska
man få använda den.
Kompletteringar tillkommer säkerligen… =)
Bakgrunden till allt detta, om nån är
intresserad:
Efter att ha spelat BloodBowl intensivt
i några år plockade vi in så mycket regler från internet och hittade
på så mycket själva för att täcka brister i originalreglerna att
det till slut blev några i gänget som sade stopp. Det hade blivit
för svårt att hitta just ”våra” regler i djungeln av regelböcker/kompletterande
tidskrifter/papperslappar med klotter på. När ingen av oss gamla
rävar var närvarande kunde ”de nyare” inte spela eftersom de inte
var överens om vad som gällde i alla knepiga och ovanliga situationer.
Jag satte mej ner och försökte sammanställa
alltihop till en liten regelbok, men ganska snart blev det mer och
mer likt ett uppslagsverk, och jag började kalla den för ”Encyklopaedia
BloodBowl”. Reglerna under GothCon kommer i stort sett att följa
denna.
Alla våra regler är dock inte applicerade.
I princip försöker vi just nu begränsa oss till regler som finns
i någon form i 3rd edition och Death Zone, men med våra egna tolkningar/ändringar
av just de reglerna. Vissa grundkoncept är kraftigt vidareutvecklade,
och många av våra tolkningar stämmer dessutom inte alls med de ”officiella”
tolkningarna som senare släppts av GamesWorkshop...
Vi har helt enkelt inte riktigt bestämt
oss för hur mycket vi ska krångla till det under konventet.
Vi ber om överseende med att gällande regler både presenteras sent
och är något speciella. Men vi spelar dem. Och vi gillar dem. Givetvis
tror vi att även Du kommer att gilla dem…
Välkommen till GothCon Encyklopaedia BloodBowl!
Arrangörerna via Per Rulander
|