Rollspel: Arrangemang

Helt Mysteriskt! Individuell Anmälan

Lord MacTaggart hade varit borta så länge nu att han äntligen skulle dödförklaras. I sista minuten hade släktens präst fått instruktioner om en ny plats för mötet och hela den lilla släkten hade fått lämna slottet i Skottland och de klämde nu in sig i matsalen på ett litet engelskt hotell. Ett ställe med usel service och ännu sämre mat, men som försökte väga upp det med en samling av kuriosa från Egypten, inklusive en pensionerad Etonproffessor på ämnet. Lite makabert kan tyckas då det var i just Egypten som Lorden försvunnit för snart två år sedan.

I samma anda som Tangonätter och Voodoonätter fortsätter Helt Mysteriskt rollspelsbarens tradition av att erbjuda spelledarlösa scenarion på GothCon. I år med en mysrysare med inslag av traditionell brittisk humor.

Gentlemännen utan skuggor

Jenkins kunde bara sucka, vad skulle gentlemännen göra i Egypten? Och i damers sällskap dessutom. Idén tycktes butlern lika befängd som deras senaste resa till New York, men det var inte hans roll att ifrågasätta. Det kunde väll inte sluta värre än senast. Lite oskyldigt turistande och någon titt på en pyramid, sedan hem igen till det trygga England. Den suspekta boken som de lovat att finna skulle väll Jenkins själv få ordna, som vanligt. Men han visst nog hur han skulle kunna få tag i denna ockulta skrift, bara han kunde bli av med sin herre en kort stund.

Gentlemännen utan skuggor är ett rollspel skrivet som om PG Woodhouse och HP Lovecraft hade uppfunnit rollspel på 1920-talet och tillsammans valt att skriva en Woodhousesk komedi med typiska Lovecraftinslag av skräck och mysticism.

Mannen i Svart

Charles trodde inte sina ögon, men mannen som rånade tåget såg precis ut som hans barndoms hjälte Det Svarta Lejonet. Alla detaljer i klädsel och utseende stämde, men ändå var något fel. Det Svarta Lejonet var en räddare i nöden och de förtrycktas hämnare, en hjälte alla svarta barn på Georgias plantager viskat om när de vita inte hörde. Visst hade Det Svarta Lejonet agerat med vapen i hand och en och annan brutal förman som använt piskan lite för ofta hade plötsligt själv fått en randig rygg. Det hade bara varit under några få år, innan Det Svarta Lejonet försvann.

Kol & Stål

I en värld där industrialiseringen blomstrar och kapitalismen växer, har en våldsam storm strandsatt ett dussintal luftskepp vid en station mitt ute på vattnet. Intrigerna kokar när sällskap och besättningar med olika bakgrunder tvingas dela tak ett antal dagar, och bättre blir det inte när något på stationen går väldigt fel...

Kol & Stål är ett nytt svenskt rollspel som utspelar sig i en Viktoriansk Fantasymiljö. Scenariot som kommer spelas på GothCon är en modifierad version av introduktionsäventyret som kommer släppas tillsammans med rollspelet. Var med och speltesta något du aldrig spelat innan!

Skuggstaten

En februarimorgon 2050 förvandlades mellanöstern till en radioaktiv zon. FN-länderna visade sig maktlösa och käbblade internt. Istället bildades en allians mellan Kina, Ryssland och Storbritannien som satte ihop en grupp av vitt skilda personligheter men med ett gemensamt mål: att ta reda på vilka som låg bakom terrordådet och att stoppa dem en gång för alla. Det var nu som de ikoniska hjältarna skapades. Är du redo att bli en av dem?

Följ med på ett äventyr som utspelar sig mellan händelserna i Bortom: Lögnens slöja och Leviathan. Skuggstaten skildrar undersökning av en fiende som sysslar med global terrorism som förändrar världen. Berättelsen följer de ikoniska hjältarnas kamp mot en hänsynslös fiende.

Krigsmaskinen

Översten rörde långsamt i sin tekopp medan han tittade ut genom observationsfönstret, på den sönderbombade marken utanför fortets väggar. Det stod människor där ute. Fältbestraffning nummer ett kallades det. Tanken var att den straffade soldaten skulle stå bunden vid en påle bakom fronten…inte korsfäst på järnbalkar ute i leran och granatregnet. Men vissa regler var annorlunda här i Fort Douze. En knackning på dörren fick översten att vända sig från fönstret. Det var löjtnant Haig. Löjtnanten var blek och darrade. Hans uniform var trasig och blodstänkt.

Krigsmaskinen är ett skräckscenario i samma anda som Cube-filmerna och Amnesia: The Dark Decent. Spelarna tar på sig rollen som soldater i det gudsförgätna Fort Douze på västfronten i första världskriget. Soldaterna är isolerade från resten av armén, deras befäl håller långsamt på att tappa greppet om verkligheten, och nere i tunnlarna under fortet vilar en enorm maskin vars syfte de inte förstår.

Ad maiorem Dei gloriam

"Skepp ohoj!" - Utkikens rop skar genom vågornas brus och slamret av tågvirke. Morgondiset lättade snabbt. Snart såg även manskapet på däck det smäckra skeppet de hade skuggat genom natten. Bordningsmanskapet förberedde sig frenetiskt. Värjor och huggare drogs ur sina skidor för att inspekteras. Musköter och pistoler laddades och hängdes i remmar och bälten. Ärmar kavlades upp och hattar och hattfjädrar dammades av och ordnades till. Snart skulle skeppet framför dem hissa drabbningsflagg och gira för att få iväg den första salvan. Nu återstod bara en spänd väntan.

I Ad maiorem Dei gloriam gestaltar spelarna jesuitagenter som är ett antal demondyrkare på spåren i Nya Världen. Personerna sprider rykten till vanligt gudfruktigt folk om att Djävulens tjänare har släppts fri i världen, och de måste tystas snarast. Här gäller halsbrytande action och äventyr, där spelarna driver historien framåt. Detta är MylingSpels officiella GothCon-äventyr till En Garde! III och Pirater! för 2013.

Den tredje kaptenen

På Guvernörspalatsets Bhovaanterass är Djachroums grädda samlad framför den stora scenen där kvällens uppträdande kommer ske. Överallt cirkulerar det servitörer som bjuder på färggranna alkoholdrycker. Kurtisaner glider förbi i vackra dräkter och finklädda livvakter skär som mercuriumblad genom folkmassan. Förväntansfullt väntar ni på firandets början.

En gång varje cykel firas Lyktornas Natt, den viktigaste högtiden på asteroidstation Djachroum. Då tänds silkeslyktor i de Hängande Broarnas grotta som svävar upp mot Himmelshålet i grottans tak. Detta markerar början på en tre dagar lång fest till kapten Antoli Djachroums ära och hyllar återupptäckandet av stationen. Hjältarna deltar under festligheternas början på Guvernörspalatset när de ovetandes hamnar i händelsernas centrum. Spela den fristående fortsättningen på konventsscenariot Ljusblommans mörka blad.

Spelet om Morwhayle

Staden Morwhayle behöver din hjälp! Häxmästarens Råd av magiker utnyttjar malströmmen som rinner under staden till sina onda planer. Bara du och dina vänner kan stoppa dem. Ni är Morwhayles Vakthundar – ett hemligt sällskap som kämpar mot Rådet för att stoppa den magiska stadens undergång.

Ta chansen att testa Fria Ligans kommande rollspel Spelet om Morwhayle, placerat i samma värld som författaren och illustratören Peter Bergtings populära romansvit Legenden om Morwhayle. Spelet är gjort för att vara snabbt att komma igång med - ni skapar era Hjältar i början av spelpasset och tar dem sedan med ut på äventyr!

Griftehjärta

Kosters testamente var uppläst och man hade kunnat skära stämningen i matsalen med en kniv. Arvingen Baffin satt bedrövad vid bordets ände med ansiktet djupt begraven i nävarna. Matronan Helina såg ut att ha sett ett spöke och fläktade febrilt med ena handen för att inte svimma. Slaven Morlëb gnisslade tänder och greppade bordsskivan i ett försök att inte tappa fattningen. Syster Tromba, som vanligtvis inte röjde någon sinnesrörelse, såg chockad och även smått skyldig ut. Endast kusin Hormas ägde någon initiativförmåga och dängde näven i bordet i protest!

Välkommen till en trakorisk arvstvist! Världsresenären Koster med familj har gått bort och för de efterlevande gäller det att lägga vantarna på så stor del av förmögenheten som möjligt, alternativt vakta sina tidigare privilegier och sin plats i hushållet. Fast vad hände egentligen den ödesdigra aftonen då hela familjen insjuknade – och dog?

Sidor